Het commissarisaat voor de Media heeft omroep NTR, als maker van het Sinterklaasjournaal, een boete opgelegd van 150 duizend euro. De publieke omroep zou pakpapier commercieel uitventen.
Dat meldt het AD zaterdag.
Sinds 2013 is er in de uitzendingen van het Sinterklaasjournaal eigen pakpapier te zien dat is vervaardigd door de firma Keijzer Papier. Dit papier is via groothandels ook bij winkels terecht gekomen.
Omdat het pakpapier van het Sinterklaasjournaal veelvuldig te zien is geweest in de uitzendingen met Dieuwertje Blok, oordeelt het Commissariaat voor de Media dat er reclame is gemaakt. Ook is er sprake van winst op de exploitatie van het beeldmerk.
Op basis van het aantal keer dat het pakpapier in beeld is geweest zou dat een boete van 150 duizend euro rechtvaardigen.
Hoe commercieel is het pakpapier van het Sinterklaasjournaal?
NTR-directeur Paul Römer is het niet eens met de uitspraak, zo meldt het AD. Zijn stelling: het papier was niet direct te koop voor de kijker bij detailhandelaren. Klanten konden slechts op verzoek een cadeautje met Sinterklaasjournaalpapier laten inpakken: de rollen lagen bij winkels achter de toonbank. NTR gaat dan ook in beroep tegen de uitspraak.
Römer erkent wel dat er geld is verdiend met de verkoop: in totaal 960,63 euro, aldus het AD. Dit is het bedrag dat omroep NTR heeft ontvangen van papiermaker Keijzer voor het gebruik van het beeldmerk van het Sinterklaasjournaal.
Voor het Commissariaat voor de Media telt vooral het structureel in beeld brengen van het pakpapier.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl